Uważasz siebie za obywatela społecznie pożytecznego?
// Krok 0. Musisz mieć wiedzę na temat środków stylistycznych i ich funkcji, ale zakładam, że skoro jesteś po liceum, to już ją masz. Wiesz, że porównanie ma na celu opisać w metaforyczny sposób cechy czegoś. Np. "chmury jak baranki" oznacza, że cechą chmur jest to, że są białe i puchate. Powtórzenie ma na celu wzmocnienie wypowiedzi, podkreślenie ważności danego fragmentu dla znaczenia całego wiersza. Wielość epitetów ma na celu tworzenie rozbudowanego obrazu w głowie czytelnika, a unikanie ich ma na celu stworzenie atmosfery prostoty, ogołocenia z ozdobników. Czaisz bazę.
Krok 1. Przeanalizuj każdy wers osobno i napisz obok niego ołówkiem, co według ciebie oznacza. Nie musisz tego robić, jeśli jego treść to np. "na polach kwitną kwiaty", bo to rozumie się samo przez się, ale jeśli znajduje się w nim jakiekolwiek porównanie, metafora czy inny środek stylistyczny, to napisz sobie obok, co to może znaczyć w tłumaczeniu na język dosłowny.
Krok 2. Przeanalizuj wiersz pod względem formy. Poszukaj znanych ci środków stylistycznych. Czy wiersz się rymuje? Dlaczego tak/nie? Jaki jest układ rymów i czy ma on jakieś znaczenie? Czy w wierszu jest wiele epitetów? Dlaczego tak/nie? Czy w wierszu są powtórzenia? Dlaczego tak/nie? Czy w wierszu są jakieś nawiązania (np. do mitologii greckiej)? Co mają na celu? I tak dalej, i tak dalej. Nawet to, czy występuje interpunkcja ma duże znaczenie, dlatego zwracaj uwagę na wszystko.
I to właściwie tyle.
Takie proste, a jednocześnie takie skomplikowane. Na pewno jeśli się przyłożysz i pogłówkujesz, to wymyślisz coś ciekawego :>
Ostatnio zmieniony przez Cuks (09-07-2022 o 14h20)